CAMINS DE SES SINIES I SES PLANES GALATZO

CAMINS DE SES SINIES I SES PLANES

GALATZO

Inici.-A la carretera es Capdellà-Galilea PMV-1032 a prop del Km  2,300..

Horari.-Unes 4 hores i 10 minuts.

Dificultat.- Dura pujada pel comellar des Lladre

A prop del km2,300 deixarem la carretera i ens desviarem a l’esquerra, per un camí de carro, que avança planer i arriba fins sa portalada de la possessió de Galatzó, finca pública de l’Ajuntament de Calviá, on deixarem els cotxes.

Ara a peu pel camí, travessarem el torrent de na Corba, per un gual empedrat i un poc més envant, un altre gual, del torrent des Ratxo, i arribarem a les cases de l’Amo en Biel, on seguirme recte, deixant de banda el camí de la dreta, que ens duría al Ratxo.

Seguirem pel camí ample, i passarem per damunt un pontarró, on s’ajunta el nostre camí i el camí vell des Capdellà, que ve de l’esquerra. Continuarem cap a la dreta i aviat passarem

pel  graner del Delme i arribarem a les cases.

De les cases ens dirigirem cap a ses Sínies, pel camí que parteix per davall la porxada, al costat de la capella, enmarcat entre parets de camps de conradís, i que avança per un sementer d’ametlers, per la plana coneguda amb el nom de na Llaneres. Desprès arribarem a un portell sense barrera on comença el pinar i passarem per alguns forns de calç, on el camí s’engorja i es presenta descarnat pels les torrentades.

Ben aviat, arribarem a una gran plana, coneguda com ses Sínies, on podrem contemplar el pou i les restes d’un poblat de navetes. A la dreta del pou, i amb una senyalització s’inicia el camí per pujar a la moleta de s’Esclop, per on continuarem. 100 metres desprès del cartell de la naveta, deixarem el camí, i ens desviarem a la dreta, per un tirany que puja suaument pel comellar des Lladre.

Continuarem, doncs, recte per dins el comellar, amb restes d’un tiranyó de ferradura semiperdut, que seguéix el curs del torrent, entre masses de vegetació que dificultan la passa. Passarem per un rédol de pins i arribarem a un conjunt de coves naturals, a la dreta, algunes tancades amb parets de pedra seca i aprofitades temps enrera pels pastors.

Superades les coves, tombarem pel comellar de la dreta, on pujarem per la part esquerra del torrent, per anar fins una encletxa que veurem més amunt. La pujada es aspriva i dificultosa, però no presenta cap pas complicat . Dalt, continuarem la pujada pel mig del comellar, on veurem fites, que ens deixaran en un pla, baix del Galatzó, on hi ha situat un pi solitari, cap on anirem .

Arribats al pi, continuarem en diagonal cap a la dreta, fins el límit del planiol, on comença la davallada. El nostre objectiu es anar a un pinaret que veurem a la dreta d’un coll que tindrem enfront. Per aixó, anirem baixant cap a l’esquerra, per baix dels contraforts del puig de Galatzó i del puig de ses Planes, fins una sitja empedrada que hi ha baix dún pi solitari. Seguirem les fites que ens duran fins una altra sitja, on continuarem per l’esquerra de la mateixa, per un coster brut de vegetació i argelagues, que en baixada continuada ens deixarà damunt un marge, on s’inicia el camí de ses Planes, un tirany molt rost i perdut que passa vora dues cases de carboner, i amb ziga-zague va pujant pel coster, fins arribar al pinaret. Aquí, podrem observar la contrada de ses Planes, antiga zona de rotes ja abandonades, que ens deixa entreveure restes de marjades i una barraca de roter.

En aquest punt, el camí de ses Planes, que comunicava  aquesta zona de rotes i carboners amb les cases de Galatzó, és un ample camí de ferradura, amb un marge, avui molt deteriorat, que va perdent altura pel coster del puig des Caracol, fins arribar, desprès de moltes voltes, fins el gran safareig, que tindrem a la dreta del camí, alimentat per l’aigua de la font des Ratxo, per mitjá d’una canaleta que voreja la moleta de Galatzó.

Continuarem pel camí, que passa al costat de l’hort i el torrent, i arriba al camí nou de Galatzó, on agafarem cap a l’esquerra, per tornar fins l’entrada de la finca, on hem deixat els cotxes.