CAP DE CATALUNYA

INICI.-A la carretera del Port de Pollença al far de Formentor Pm-221 al voltants del

Km 12

HORARI.-Unes quatre hores

DIFICULTAT.-Terreny molt incòmode i amb forts desnivells.

A la corva següent del Km 12 veurem a la dreta de la carretera un petit aparcament on podrem deixar el cotxe. Continuarem 3 minuts per lásfalt en direcció al far de Formentor, I el deixarem per l’esquerra, on s’inicia un cami ample, per on partirem. Aquest camí, al final es converteix en un tirany acanalat, que ens conduirà sense cap entrebanc fins un replá, on arriba el camí de Cala Figuera que comença al km 12 de la carretera.

Del replá, continuarem la baixada fins els codols de la platge, la qual travessarem cap a la dreta, deixant a l’esquerra dos nius de metralladores superposats, una mica retirats, vora el torrent.

Passarem per darrere dos antics escars on s’arreceren les barques i anirem al llarg de la vorera de la costa, travessant el Maressar, i aixi pujarem per dins el torrent i desprès per un comellaret de cárritx, que pujarem pel seu costat dret. Passarem per la dreta d’ un petit esperó, on deixarem les fites, que continuan la pujada, i ens desviarem a la dreta, per travessar una petita rosseguera.

A l’ altra costat de la rosseguera, ens enfilarem per una canal de cárritx, passant devora un grup de pins. Si ens hi fixam, veurem que l’itinerari està marcat amb fites i alguna taca de pintura vermella. Dalt de la canal, poblat de pins, tombarem a l’esquerra, on veurem unes fites, que ens aniran pujant pel coster. Ja més amunt, voltarem a la dreta, sempre seguint les fites, i pujarem fins un collet, que deixarem a l’esquerra i crestejarem per l’ esperó de la dreta., per un tram dificultós, fins a guanyar el vèrtex del Corral Fals (298 metres) Duim 1 hora i mitja de caminada.

La recompensa al esforç son les vistes que s’estenen des del freu de Capdepera i les badies del nord fins al pla de Mallorca, mentre que cap a ponent, rere el Pal, s’ entreveuen el Castell del Rei i la Punta Topina. Més enllà del far es perfila la costa de Menorca.

Des de la fita panoràmica podem arribar en cinc minuts al frontó final del cap, situat més avall del cim i amb direcció al far de Formentor.

En 17 minuts tornarem al collet, on ens enfilarem per l’esquerra damunt un esperó, per un pas una mica delicat on cal anar amb compte. Ara anirem crestejant per la carena fins a trobar un altra coll, que travessarem i tornarem enfilar-nos damunt el puig de les Aritges (220 metres)

Entre nosaltres i el puig de s’ Almangra, apareix un barrancó que neix en el coll inmediat, al qual ens dirigim i arribam fàcilment. Podem ascendir, cap a la nostra dreta, fins a una replanada panoràmica que ens permetrà veure la caleta de les Aritges, creada per una canal. Al flanc de la cala es desploma la punta de les Antenes.

Per un coster esquerp pujarem al cim del puig de s’Almangra (328 metres). A la baixada del cim, en un petit collet, i cap a la mar, podem baixar fins la cova de s’Almangra.

Continuarem baixant per la cresta, en direcció al Pal, fins el coll de l’Homo, on per seu vessant sud baixa una esquerpa barrancada – el torrent dels Porcs – que s’aboca a cala Figuera . Farem la baixada pel costat esquerra del torrent, per un coster de roquissar i carritxera, molt descompós per l’efecte de l’aigua. Més avall, fa un estret, on passarem al seu costat dret, sense cap traça de camí. Transitam per dins el Clot d’en Burgat, on trobarem un aljub al bell mig del torrent, ben conservat. Ara per terreny més cómode, on apareixen els pins, anirem a cercar una pista forestal,  ja dins el pinar, que seguirem cap a l’esquerra i en pocs minuts ens deixarà  damunt l’asfalt de la carretera.

En tres minuts d’ asfalt, per l’esquerra, arribarem al lloc on hem deixat el cotxe.