Cargador de ses genetes

D’ALFABIA, PENYALS DE SA CUIXERA

I DE SA MEL.

INICI.-A la carretera Bunyola-Orient, Ma-2150 al Km 3,100

HORARI.- Unes 5 hores i 50 minuts.

DIFICULTAT.- Manca de referencies clares en molts de trams,i dificultat de seguiment del traçat en alguns punts.

Desprès de deixat aparcat el cotxe, baixarem per l’asfalt, fins poc abans del Km 2, a una corva a l’esquerra, on a la dreta, trobarem un portell tancat amb barrera i cartell “Coto privado…”, on s’inicia un camí ample, que tomba cap a l’esquerra. (11 minuts des del cotxe).

Ens ficarem per aquest camí, que als 5 minuts arriba a un forcat, on seguirem per la dreta.

Ara deixarem de banda totes les desviacions que trobarem, fins que als 12 minuts agafarem pel camí de la dreta. Si ens hi fixam, al llarg del camí anirem trobant pel voltans, clots de les antigues mines de galena, de San Mateu o de Son Creus.

Arribarem a una clariana, on hi ha un rèdol de ametllers (10 minuts), on anirem cap a l’esquerra, per superar una paret de pedra seca amb una reixeta, que botarem i baixarem al costat d’un coll de tords i vorejarem la paret fins un angle de 90 graus, on voltarem a l’esquerra, per pujar damunt un marge.

Més avall, veurem una casa, a l’esquerra, i noltros passarem al costat d’una barraca, i pujarem damunt una paret, per escalons. Als 2 minuts trobarem un portellet de fusta, per on seguirem pujant, i desprès d’una estaca de fusta amb una xapeta clavada, voltarem a l’esque-

rra. En 3 minuts més, s’inicia un camí de ferradura, damunt un marge, que se fica dins el bosc,

on trobarem marjades.

Als 7 minuts passarem pel costat d’una petita bassa, i l’hi passarem per damunt, cap a l’esquerra, i als 3 minuts anirem per damunt un marge fins una barraca, on voltarem a la dreta

i arribarem a una paret de pedra seca baixa, que no passarem. Al costat de l’esquerra, una mica elevat, tindrem el Cagador de ses Genetes.

Anirem al costat de la paret, cap a la dreta, fins a trobar als 15 minuts, per restes d’un camí, a un coster marjat, un portell sense barrera, per on continuarem. Desprès del portell, veurem un ribell encimentat, i continuarem la pujada per camí enmig de marjades, fins el mirador natural del Moletó (5 minuts) on gaudirem de vistes espectaculars.

Als 2 minuts baixarem per un passet evident, que passa per damunt una paret de pedra seca circular. Als 6 minuts trobarem una paret a la dreta, que baixa, i que deixarem de banda, per seguir amb la mateixa direcció que duiem. I als 4 minuts ens toparem amb una paret, que seguirem cap a l’esquerra, per baixar per un pas, amb un paretó abaix, que superarem ajudats per un filferro oxidat. Tot aquest redól está molt brut de vegetació.

Sortirem cap a l’esquerra, on trobarem una paret i un coll de tords. Seguirem la paret, a estones per damunt ella, fins que als 12 minuts trobarem camí amb marge de sosteniment, per on continuarem baixant, fins una esplanadeta, on seguirem per dins un pinar cremat

Haurem d’anar sempre, més o menys aprop de la paret ded pedra seca, ara amb reixat, fins trobar als 30 minuts, una paret transversal, per on pujarem, en diagonal esquerra, fins trobar novament la paret de pedra seca (21 minuts), poc abans d’un paretó eixecat enmig de dues roques.

Baixarem vorejant els penyals de la dreta, fins trobar una paret transversal, que supera-

rem, al costat d’un reixat de “mallazo” (9 minuts). Ara pujarem en diagonal esquerra fins un coll de tord, on trobarem a l’esquerra, l’inici d’un camí que passa per damunt una sitja (10 minuts). Seguirem per aquest camí que als 2 minuts arriba a una pista forestal, que agafarem cap a la dreta.

Arribarem en 7 minuts a una corva, on hi ha una bassa i dos portells amb barreres i un tancat per animals. Continuarem la pujada per l’ample camí fent ziga-zagues, i aixi en 30 minuts arribarem a un forcat, on deixarem el camí que duiem, i voltarem a la dreta, per pujar al cim de la Serreta d’Alfabia. Trobarem una sitja, on el camí acaba. Ara ens enfilarem per l’esquerra, on trobarem petites fletxes vermelles i fites, que ens ajudaràn a trobar els llocs més adients, i amb tendència a la dreta, sense camí, per pujar fins el cim (595 metres i 19 minuts des del forcat).

Tornarem baixar fins la sitja i el forcat, i continuarem pel camí cap a la dreta, i als 2 minuts trobarem un ranxo de carboners amb forn de pa i barraques que han sigut restaurades.

Continuarem i en 2 minuts més arribarem a un altre forcat, on aquesta vegada agafarem cap a l’esquerra, per pujar al penyal de sa Cuixera. El nou camí passa per damunt una sitja i al costat de barraques per animals (3 minuts), on seguirem un tiranyó en tendència cap a l’esquerra, per apropar-nos al cim, on arribarem en 5 minuts (588 metres).

De nou al forcat, seguirem cap a l’esquerra i en 5 minuts passarem per la dreta d’un tancat d’arbres fruiters i més envant per un forcat, (4 minuts) on agafarem cap a la dreta, per situar-nos en 4 minuts al costat d’un portell amb barrera tancada, que haurem de botar. A l’altra costat, pujarem pel camí ample de la dreta, fins una esplanadeta, on trobarem material d’obra. Rere aquestes restes, en diagonal cap a l’esquerra, un tirany amb qualque fita, que passa pel costat dret d’una sitja, s’enfila cap el penyal de sa Mel (621 metres).

Tornarem a l’esplanada i agafarem el camí de baixada, formigonat i amb llargues llaçades, que deixa un camí més antic a l’esquerra i continúa baixant fins un forcat (10 minuts) on se-

guirem per la dreta, i en 7 minuts ens deixarà al portell que dona a l’asfalt, al costat del Km 4.

Ara baixarem 900 metres per la carretera asfaltada, fins el lloc on hem deixat el cotxe.