Esporlas vall de Valldemossa coll d´en Claret

INICI.-Al poble d’Esporles, a l’aparcament al final del carrer

Darrera sa Paret.

HORARI.-Unes 4 hores i 15 minuts.

DIFICULTAT.-Al tram empedrat, on la vegetació cobreix to-

talment el camí, i en el camí de carro, per mor de les pistes.

Sortirem de s’aparcament al final del carrer Darrera sa Paret, per un camí de carro, cap a l’esquerra, lloc conegut com es secadors de Can Magre.

També podrem sortir de sa Placeta de sa Taulera, pel carrer Mateu Font, per avall i tombar a la dreta, pel carrer de la Cova d’en Monjo, molt costerut, que ens deixarà al costat de l’aparcament, on agafarem camí cap a l’esquerra amb pujada, que voreja l’aparcament.

Pujarem per aquest camí, que deixarem tot d’una, per la dreta, per un portell que veurem

a un reixat, on s’inicia un camí empedrat, amb escalons i ratlletes. El camí, preciós, ha estat netajat en el primer tram, que puja fent giragonses, i que en 15 minuts de pujada sostinguda, ens deixarà al costat d’un reixat i una paret de pedra seca, amb un portell obert, per on con-

tinuarem. A destacar, que el camí empedrat continúa per la dreta, rera un reixat, però total-

ment cobert per la vegetació, i acaba al costat del torrent i un aljub.

Noltros continuarem pel portell, on el camí passa enmig de paret de pedra seca a la dreta

i reixat, on superarem una barrera tancada sense pany, i en 15 minuts arribarem a les cases de Son Dameto, al seu costat dret. Aquí trobarem un camí a la dreta, que ens duría fins Son Cabraspre, un a l’esquerra que passa per davant la façana de les cases, i un en la mateixa direcció que duiem, que continúa cap a Valldemossa, per cami de caro.

Als 5 minuts deixarem una desviació a la dreta, i continuarem pel camí, enmarcat de parets a cada costat, que passa per un portell amb barrera blava. I 2 minuts més, i deixarem

una altra desviació a la dreta, fins una barraca de pedra, i seguirem per l’esquerra

En 8 minuts, veurem a la dreta del camí, desprès d’una corva a l’esquerra, una fita i un tirany en lleuguera pujada. ¿ A on?.

Als 5 minuts deixarem una altra desviació a la dreta, i als 6 minuts una fita i un camí en baixada, a l’esquerra ¿A on?.  6 minuts més i el nostre camí passa per damunt un torrent, i 3 minuts desprès, deixarem desviació a la dreta i seguirem al costat del torrent, on el camí esta molt descompost per l’aigua, i amb fort pendent. Aviat tindrem el torrent encaixonat per pa-

ret, a la dreta.

En 8 minuts ens toparem amb un camí transversal, amb una fita de plástic penjada d’un arbre, on agafarem cap a l’esquerra. Per la dreta, segueix el camí fins el Coll d’en Claret.

Arribarem en 7 minuts fins un portell amb barrera, que haurem de superar, i que ens deixarà a la carretera asfaltada. Just enfront, veurem un camí, amb cartells i tancat amb cadena, per on seguirem el nostre itinerari. El camí puja cap a la dreta, i aviat ens adonarem

que duin la carretera a la nostra dreta, una mica més elevada.

Per aquest camí ample, als 9 minuts deixarem un ben conservat aljub tapat, a la dreta, i 4 minuts més tard passarem un portell a una paret transversal, on el camí comença una forta davallada, i se replana (3 minuts), al costat d’una bassa, a l’esquerra, una mica més baixa del nostre nivell. Als 9 minuts trobarem un forcat, on agafarem a la dreta, i aixi en 10 minuts més,

trobarem el camí tancat per tres pedres i uns petits troncs, on a l’esquerra, s0inicia un tirany en baixada, per on continuarem. El camí de la dreta, fent llargues llaçades, arriba en 20 mi-

nuts, a un dels vials de la urbanització Nova Valldemossa.

El nostre camí, envaït per la vegetació, manté una paret de pedra seca amb reixat, a l’esquerra, que anirem voretjant, i aixi, arribarem en 6 minuts a un portell amb barrera tancada. Abans d’arribar al portell, ens desviarem a la dreta, per un esbaldrec a la paret, on a l’altra costat veurem un tirany que tomba cap a l’esquerra, per on seguirem, per arribar en 5 minuts al mirador de Mirant de Mar.

A s’esplanada surt un camí al costat d’una casa, que en 13 minuts ens deixarà a la carrete-

rra Ma-10 d’Esporles a Valldemossa, on agafarem cap a l’esquerra i passarem pel Km 79 i el portell de “Es Xorrigó”. Just desprès, a la dreta, al costat d’un cartell de tráfic ”Desprendi-

mientos 6 Kms”, surt un caminet aferrat a una paret, molt brut de vegetació, que s’aixampla quan arriba al costat d’una barrera i una casa, a la dreta. Només un minuts, i arribarem a un camí, on tombarem cap a la dreta, i per camí molt clar, seguirem la baixada. Als 20 minuts, deixarem a l’esquerra, una desviació per anar a Son Dameto, i en 12 minuts passarem per damunt un pont, on a l’esquerra, hi ha un botador de fusta ¿…?

El costat esquerra del camí está tancat amb pals de fusta i reixat, i en 2 minuts passarem

pel portell, on a l’anada hem pujat pel camí empedrat. 5 minuts més i arribarem a l’aparca-

ment, on finirem la caminada.