ESPORLES – COVA MINERA DE MALAGATE

INICI.- A l’urbanització de Son Cabaspre, al inici del camí

de la coma d’en Llobera.

HORARI.- Unes 3 hores i 40 minuts.

DIFICULTAT.- Fort pendent per accedir al camí del Pinar

de Canet, i perill dins la cova pels desprendiments.

Anirem amb els cotxes fins l’urbanizació de Son Cabaspre, i seguirem fins l’inici del Camí de la Coma Llobera, on aparcarem.

Superarem una barreera bixa, per començar la pujada pel camí que ens durà fins el coll de sa Basseta (3 minuts), on a l’esquerra continúa el GR-221 cap a Valldemossa, i a la dreta, hi ha la basseta, que dòna nom al coll. Noltros seguirem recte, pel camí de la Coma Llobera, on tot d’una superarem una barrera de metall, on s’inicia una baixada per camí amb pedreny . Anirem fent revolts, i als 10 minuts deixarem una petita basseta a l’esquerra, al costat del camí. En 2 minuts més , deixarem un forn de calç a la dreta i 12 minuts desprès, una altre forn i un camí de pujada a la Moleta, on tornarem desprès de visitar la cova minera.

Ara continuarem la davallada, i en 3 minuts deixarem un petit forn de calç a l’esquerra, i tot seguit el camí cap el pas de s’Ullastre. El camí segeuix davallant amb paret de pedra seca i reixat a l’esquerra, i aixi als 4 minuts passarem per una barrera metál-lica oberta i el conegut cartell de “Camino particular..Prohíb. Paso”.

Just després de sa barrera, trobarem forn de calç i camí a la dreta, que deixarem de banda. Més envant, deixarem dos camins tot dos a la dreta ( 9 i 11 minuts) I en 3 minuts, un marge a la dreta amb un xaragall, per on surt l’agiua d’escorrentía que fa malbé el camí

Ara per camí planer, als 5 minuts deixarem un camí ample a la dreta i 3 minuts desprès, trobarem a la dreta, una caseta amb un pou dins i un abeurador. A continuació, una esplanada, on als voltants hi ha la cova minera de Malagate (informació de la qual, la trobareu a la web “Mallorca verde”).

Per fer la visita, ens fixarem al bell mig de la esplanada, amb una fita a l’inici d’un caminet no molt clar, que passa per damunt un passadís amb marge a cada costat de pedra seca, que seguirem sense davallar, fins a trobar el forat d’entrada, no molt gros, que dòna accés a la mina, plena d’enderrocs, on caldrà anar amb compta. Dins trobarem dos petits llacs i una columna artificial amb inscripcions, que aguanta el sótil. Sortirem per la mateixa entrada, ja que l’altra sortida ha estat taponada.

Ara tornarem enrere pel mateix camí, fins el forn de calç que hem deixat a l’anada, al costat del camí de pujadaa la Moleta. Per aquest camí ample, als 5 minuts trobarem una cruïlla, on agafarem a la dreta en pujada. Trobarem una nova cruïlla als 6 minuts on també seguirem per la dreta i un reixat ens acompañyarà tota la pujada, que ferem amb fort pendent, fins on acaba el reixat (7 minuts). Deixarem el camí i seguirem al costat del reixat, per la dreta. Sortirem al camí ample que hem deixat abans, i seguirem cap a la dreta. Davant un portell amb barrera, voltarem a l’esquerra.

Seguirem el reixat, fins una paret baixa de pedra se4ca, que no travessarem, sino que baixarem al seu costat cap a l’esquerra, fins a trobar un forat al reixat, per on ens ficarem, i entrarem dins terres de conreu, amb oliveres eixarmades. A l’altra costat de la paret, continuarem baixant al costat del reixat, fins un bosc, on baixarem per l’esquerra de les marjades, seguint un tirany no molt definit, que baixa de marjada en marjada, i aixi, en 10 minuts arribarem al costat d’un portell, per on passa el camí del Pinar de Canet (trobarem cartell de fusta).

Entrarem pel portell i continuarem pel camí, cap a les cases, que veurem a la dreta del camí. Seguirem un senderó, marcat amb pintura taronja, fins un pou recentment restaurat

(10 minuts). Pujarem per amb nou empedrat, que acaba a un cartell de fusta i uns pilons blancs i vermells, on voltarem a l’esquerra.

En 5 minuts pujarem amb fort pendent, per camí enmarcat de paret de pedra seca i reixat, que passa per un portell i comença a davallar, sortint en 3 minuts a l’asfalt, al costat d’un cartell de fusta “Pinar de Canet”.

Aqúi tindrem dues opcions: Baixar a l’esquerra, per l’asfalt fins la cruïlla amb el camí de Son Cabaspre, on seguirem cap a la dreta per arribar a l’inici del Camí de la Coma Llobera (45 minuts). O, la segona opció, pujar fins el camí d’enfront, sense voltar a la dreta, per passar per la Fesa de Sion Simonet, pujar fins el camí de sa Moleta i desprès pel camí de sa Tanca de Ses Mules, sortir a l’asfalt i caminar uns 3oo metres cap a la dreta, fins arribar a

al la Coma Lolobera (Veure itinerari de la Fesa de Son Simonet)