La Trapa pes pas de sa Xerxa

INICI.-A Sant Elm, Avinguda S’Algar, al fons del poble, antic nucli de pescadors

HORARI.-Unes 3 hores i 20 minuts. Recorregut 8,02 Km.

DIFICULTAT.-Al pas, el terreny es irregular i arenós, amb poca

adherència, on cal anar alerta. Fort pendent.

Sortirem de s’avinguda s’Algar, on deixarem els cotxos aparcats, i partirem pel carrer de la dreta, Avinguda de la Trapa, asfaltat. Als 5 minuts s’acaba l’asfalt i comença el camí de C’an Tomeví, on als 2 minuts, deixarem una desviació a la dreta, i continuarem pel camí, amb el torrent d’en Marcó a la dreta, i als 7 minuts arribarem a les cases de C’an Tomeví, que deixarem a la dreta del camí. La nostra ruta cap el vell monestir, s’inicia just al costat de l’accés a C’an Tomeví, marcat amb cartells amb l’indicació “Cala en Basset i la Trapa”, on continuarem en el mateix sentit d’arribada, o sigui pel camí d’enmig.

Es tracta d’una drecera espectacular, que supera els abruptes penyalars costaners

Seguirem per aquest camí, i als 2 minuts deixarem a l’esquerra, unes canteres de marés, i 6 minuts més i arribarem a un trencall, amb dos “pilons” a l’esquerra, per anar a Cala en Basset, que rebutjarem i continuarem per la dreta, en pujada, remunant velles marjades abandonades, ocupades ara pels pins.

Amb un fort rost escalonat, la sendera ascendeix per terreny dificultós, i en 18 minuts arribarem a un primer collet, on podrem observar abaix, la torre de Cala en Basset. Travessarem la part alta del comellar inmediat, i arribarem a un segon collet, desprès de superar un passet estret estre roques.

Un tram més planer, amb restes de marges de sosteniment, ens portarà als peus del darrer pas, que superarem per una escalonada, acondicionada pel Foment de Turisme, que ens desviarà del precipici i superarem el grau rocallós. Hi ha punts vermells pintats a les roques i fites per tot arreu. (9 minuts).

Sortirem a una esplanadeta, i en 5 minuts serem davant un cartell de fusta “Reserva biológica de la Trapa”, on apareixerà als nostres peus la vall de Sant Josep, amb el seu conjunt de marjades i el vell monestir trapenc.

Començarem la davallada, per una sendera molt clara que en 6 minuts ens conduirà fins un reixat, que superarem per un botador de fusta, i en 3 minuts ens deixarà al camí principal del monestir, deixant de banda, la desviació cap a les Basses. Tot d’una arribarem a les instalacions de la Trapa. Al voltant d’una horeta de caminada.

Passarem pel costat de les cases, i seguirem pel camí de terra cap el Molí de Sang, s’era i finalment el mirador espectacular.

De cara a la Dragonera, anirem cap a l’esquerra del mirador, per on ens amollarem cap el torrent, en direcció als marges i baixarem pel coster dret. Trobarem qualque fita, que ens duràn fins l’inici de la torrentera, on veurem un petit marge i un forn de calç. 12 minuts des del mirador.

Aquí s’inicia el Pas de sa Xarxa, situat dins el torrent que neix als camps de conreu de la Trapa. Només té un punt d’atenció, en el caire de la caiguda del torrent cap a Cala en Basset. Es un pas rocós, no aeri, per tant es perill és mínim, si be és cert, que el terreny es irregular i arenós, lo qual dona sensació de poca adherència. Es, per altra banda, un pas curt on no cal badar.

Travessarem el llit del torrent, deixarem el forn de calç a l’esquerra i cercarem les fites, que ens faràn baixar dins el torrent. Ara ja trobarem fites i petites flexes vermelles, que ens guiaràn durant tota la baixada, per un fort pendent, fent ziga-zagues, passant per baix de pins caiguts, i fent ús de les mans per aferrar-nos a les carritxeres.

Ja més avall, als 20 /25 minuts, trobarem el marge de sosteniment d’un antic camí, enmig de marjades, per on continuarem. El camí s’estreny i planer arriba fins un portell amb barrera. Metres abans del portell, baixarem cap a la dreta, a un camí ample,on en ziga-zague arribarà a una esplanada (4 minuts), i per tiranys fitats, en 7 minuts, ens deixarà a la petita cala de codóls.

La nostra intenció és anar a la torre de Cala en Basset. Per aixó, anirem pujant per les marjades, guiats per les fites i taques de pintura vermella, i en 7 minuts arribarem al costat de dues sitjes i una barraca. Seguirem les fites cap a la dreta, que ens faràn passar per una sitja amb un flexa feta de pedres, on s’inicia un caminet de baixada fins la torre (8 minuts).

Visitada la torre, tornarem al caminet, i als pocs metres, a la dreta, baixarem per un pendent fitat, que trancorre per dins un pinar amb molts de pins caiguts, com a consecuència d’un cap de fibló. El tirany, puja i baixa, voretja la costa i arriba a una petita fesa, amb pedres col-locades (El Pas d’en Grau). Superat el pas, als 3 minuts arribarem a l’inici d’una pista , que agafarem cap a l’esquerra. Aixi passarem pels vials d’una urbanització i just desprès pels carrer asfaltats, on han aixecat uns blocs d’apartaments turístics. Continuarem per l’asfalt, per arribar en pocs minuts a la plaça on hem aparcat el cotxe.