LA TRAPA PELS PASSOS: D’EN GRAU, DE SA XARXA, DE SES ANIMES I DE LA BARRA

INICI.-A Sant Elm, a l’Avinguda de la Trapa.

HORARI.- Unes 4 hores i mitja

DIFICULTAT.- L’aproximaciò al Pas de ses Animes, des del

Puntal des Forn fins el colllet de Ses Animes.

Aparcarem el cotxe a l’avinguda de la Trapa, i anirem cap a l’esquerra, per l’avinguda de s’Algar. Agafarem desprès el carrer de Punta Blanca cap a l¡’esquerra (4 minuts), i voltarem a la dreta pel carrer de Na Popia (2 minuts). Deixarem l’asfalt i agafarem a s’enfront, on veurem un cartell : Torre de Cala en Basset 1500 m.

Pel camí, de terra, deixarem a la dreta, una fletxa feta de pedres i continuarem pel carrer de la non nata urbanització, fins al final, on trobarem unes fites a la dreta, per on seguirem.( 9 minuts).

Seguirem ara un tirany ben fitat i marcat, sempre paral-lel a la costa, que en 5 minuts ens deixarà al Pas d’en Grau. Una gorja estreta entre la paret rocosa i els garballons, sense cvap perill i que ens farà baixar una mica de desnivell.

Continuarem pel tirany, que fa sucessives i petites pujades i baixades, i als 5 minuts passarem per la dreta de la Galera Grossa, una punta dins la mar, on el camí es fica una mica cpa a l’interior i ja ens permetrà veure el perfil de la torre, a peus de la qual, arribarem en 7 minuts

Visitada la torre, continuarem pel clar camí, que en 5 minuts ens deixarà a una cruïlla de camins, on agafarem el caínet de baixada de l’esquerra. Arribarem a una nova cruïlla (7 m.) i aquí agafarem cap a la dreta, que just 1 minut més tard, ens deixarà damunt un camí ample, que seguirem cap a l’esquerra, on veurem una casa. Pujarem al costat de la casa i trobarem un altre camí, aquest més estret, que també seguirem cap a l’esquerra.

Aquest caminet, bastit damunt marge de sosteniment, va pujant pel coster, fent llargues llaçades i als 13 minuts veurem una mica per damunt el camí, i a la dreta, unes gabies o instalacions de caça. Poc desprès s’acaba el camí, i haurem de anar pujant pel coster, només guiats per fites i unes petites fletxes vermelles, pintades en sentit descendent. El pendent és fort, i el terreny inestable, i passarem per un passet estret, en direcció a un crui, per on baixa una torrentera, i on veurem un pi tombat, que passarem per davall. Es l’inici del pas de sa Xarxa, on haurem de possar-hi les mans per superar-lo.

Desprès del pas, seguirem la pujada per la dreta fins al final on hi ha un forn de calç dins el torrent, o per retallar camí, travessarem el torrent i pujarem pel coster de l’esquerra, amb una forta empitada, directes cap al mirador de la Trapa, que veurem d’alt (40 m.)

Ara pujarem damunt s’Era de la Trapa i anirem cap un portellet de fusta que hi ha a un reixat. No passarem pel portell, sino que anirem cap a l’esquerra, voretjant la paret de pedra seca que trobarem, i que seguirem fins el cantó, ( 3 m.) on s’inicia un camí, bastant espanyat, bastit damunt un marge de sosteniment, que va baixant de forma suau fent llargues llaçades. Es el camí des Secret, on arribarem en 7 minuts. Un clot enmig del camí amb bigues de fusta, on amagaven el contraband.

Desprès del secret, el camí volta a la dreta i es fica dins el torrent, per on seguirem una bona estona, per passar per una sitja (4 m.), superar un petit gorg (2m.), una altra sitja al marge dret (2m.), un cartell metál-lic de “Refugi de Caça (5m.) i l’inici d’un camí al marge esquerra (3 m.) on hi ha una fita, i per on sortirem del torrent.

Pujarem per aquest camí amb marge de sosteniment, en direcció contrari a la que duim fins ara. Als 4 minuts, deixarem el camí, on hi ha dues fites seguides, que ens faràn seguir la mateixa direcció que duiem dins el torrent, per pujar damunt un llom rocós, on un seguit de fites, ens duràn en tendència cap a la dreta, a l’inici d’un altre camí, bastit damunt el coster de la dreta ( 13 minuts), per on continuarem la caminada. I aixi, en 2 minuts sortirem al camí molt marcat, que baixa cap a la Trapa, a la dreta, i que noltros agafarem cap a ll’esquerra en pujada.

Per aquest caminet que va pujant de forma suau, arribarem en 10 minuts a una bifurcació on seguirem el tirany de la dreta, deixant de banda el de l’esquerra, que segueix cap el mirador del Cap Fabioler. El nostre tirany, en 2 minuts ens deixarà damunt un llom rocós (Es Forn), on a l’esquerra veurem el vértex del puig de ses Basses . Seguirem el tirany cap a la dreta, en direcció a la Paret des Moro.

Per anar fins el Puntal des Forn, pujarem a la dreta, per seguir uns petits vértexs de delimitació de finques (tubs d’uralita ) i desprès un seguits de fites, que en 18 minuts ens faràn passar al costat d’una barraca grossa, i 8 minuts desprès arribarem al vértex (munt de pedres) del Puntal des Forn (459 metres).

Ara baixarem en direcció al coll de ses Animes, que tindrem més a la dreta. En 5 minuts arribarem a un collet, on hi ha un avenc i una possible baixada cap a la Trapa.

Ara tindrem dues opcions: seguir per la carena, o millor, baixar una mica, fins agafar el nivell del coll de ses Animes, on veurem unes fites, i on arribarem en 14 minuts de travessa.

Al coll, baixarem pel pas de ses Animes, uns escalons dels quals només resten uns pocs metres de pedres col-locades . Seguirem la baixada sense camí ni fites, en tendència cap a l’esquerra, per poder arribar a la pista, ja que el bot a la mateixa és gross (15 minuts).

Una vegada damunt la pista, baixarem cap a les cases de la Trapa, per agafar el camí del GR-221 de tornada cap a C’an Tomevi (10 minuts). Superarem un botador de fusta i anirem pujant , per superar en 4 minuts un cartell de “Reserva biológica…” Només 1 minuts després iniciarem la baixada pel Pas de sa Barra, un indret rocós, on hi ha dues alternatives de baixada, fitades les dues, i que ens tornaràn deixar damunt el camí, que tira a tira i de forma suau ens anirà baixant fins el lloc on trobarem dos pilons de formigó (20 minuts), que deixarem a la dreta.

Just desprès trobarem dos camins. Agafarem el camí de la dreta per baixar de forma directa cap a C’an Tomeví, on arribarem en 5 minuts. Seguirem la mateixa direcció que duiem, i en 8 minuts arribarem a una cruïlla, on seguirem per la dreta, al costat de caseta d’un trans-

formador eléctric.

Arribarem al asfalt i per l’avinguda de la Trapa, en 4 minuts arribarem al cotxe.