Moleta de Pastoritx, per la font de son Veri.

INICI.-A la carretera de Valldemossa, km 17,200 al vial

d’entrada a la urbanització l’Arxiduc.

HORARI.- Unes 3 hores i 45 minuts.

DIFICULTAT.-Problemes d’orientació del tirany que baixa

a la font de Sa Coma.

Començarem a caminar a l’inici del vial d’entrada a la urbanització l’Arxiduc, poc abans d’entrar al poble. Resseguirem la carretera asfaltada en direcció a Palma, i la deixarem a la primera corba, per l’esquerra, pel camí que ens durà a les cases de Sa Coma.

Deixarem el portell amb barrera, i seguirem pel camí encimentat de l’esquerra. Als 4 minuts deixarem les cases a la dreta i continuarem pel camí, on als 2 minuts deixarem a l’esquerra, un portell i una torre d’electricitat, per on farem la tornada.

Seguirem per aquest ample camí durant 13 minuts, deixant portells de finques a dreta i esquerra, fins arribar al portell de Son Veri, que tanca el camí. Uns metres abans del portell, sortirem per l’esquerra i pujarem per un tirany fins un portellet de reixa, situat a una paret de pedra seca

A l’altra banda de la paret, pujarem cap a l’esquerra, resseguint la paret, per un tirany que més amunt tomba lleugerament cap a la dreta i arriba fins el reixat (3 minuts).

Seguirem al costat del reixat, que puja per un lloc d’enderrocs i en 3 minuts ens situarà al costat de la font de Son Veri, actualment en estat ruïnós. (A una de les peçes, veurem l’escut de C’an Burgués – 3 llunes-).

50 metres desprès de la font, pujarem damunt el marge de l’esquerra, on continuarem cap a la dreta, enmig de la paret i el reixat. El nostre tirany, arriba a un camí, on continuarem per l’esquerra, passant per un reixat obert.

Caminarem ara per un camí ample, amb marge de sosteniment, que desprès d’una ziga-zague, deixa un forn de calç a la dreta. 11 minuts des de la font. 3 minuts más i arribarem a un forcat, on agafarem el camí de l’esquerra en pujada (Hi ha fites).

Arribarem a una paret de pedra seca transversal, amb reixat, que superarem per uns graons a la paret i un botador de fusta. (23 m. del forcat).

A l’altra costat, pujarem al costat de la paret, i en diagonal dreta, veurem unes fites i l’inici d’un camí de ferradura, bastit damunt marget, per on continuarem. El camí fa llargues llaçades i en ziga-zague continuada, ens pujará fins un collet, on a la dreta, si ens hi fixam, notarem l’aire calent que surt d’un avenc. ( 9 minuts des de la paret).

Seguirem pel camí, ara més planer, que en 11 minuts passa per damunt un rotlle de sitja i 1 minut desprès arribarem a un forcat, tots dos fitats. Les fites de la dreta, seguit-les, ens duràn en 5 minuts al cim de la Moleta  (753 metres).

Tornarem al forcat, i ara seguirem les fites de l’esquerra, per on el caminet en 1 mi- nut es bifurca, damunt una sitja. Noltros continuarem per la dreta, en baixada, per un coster en fort pendent i terreny inestable, on caldrà posar-hi molta cura. En 11 minuts passarem per un estret entre roques, i el camí passa per damunt un marge bastit damunt el buit, d’on tindrems vistes sobre el poble de Valldemossa.

Continuarem amb la mateixa direcció que duiem, i als 7 minuts, el camí fa una volta de 90 graus a la dreta, i deixa una mica allunyada una sitja. Només 2 minuts més i deixarem a la dreta, una sitja elevada i una barraca de carboner. Tot d’una trobarem un coll de tords damunt el camí, on comença la lleugera davallada, per dins un alzinar ombrívol i silenciós, que ens fa entrar en el món esvaït dels carboners, amb rotlles de sitjes i barraques per tot arreu, i que en 10 minuts arriba  al Pla de la Moleta, amb una bassa de forma semicircular, una caseta d’un aiguavés amb un aljub a la vora.

Per continuar el nostre itinerari, deixarem de banda el camí vora la bassa, que davalla cap a les cases de Pastoritx, i agafarem un tirany poc marcat al principi, que s’inicia just al

començament del camí ample. El seguiment d’aquest caminet es farà més fàcil, i les fites ens ajudaràn  a no perdre-lo. Als 9 minuts arribarem al costat d’una marjada a l’esquerra, que baixarem per un esbaldrec, on continúa un fort pendent cap a l’esquerra. Arribarem en 5 minuts a una paret transversal al nostre camí, que superarem per un portell sense barrera.

El camí passa per damunt un marge alt a la dreta, “La Paret dels Bosc”. Seguirem amb aquesta direcció, i en 2 minuts  passarem al costat del que sembla era un vell forn de calç, transformat en barraca i forn de pa .

Als 10 minuts arribarem a un camí més clar, on a la dreta aniriem al Camí des Cairats. Noltros, continuarem per l’esquerra. Als 5 minuts el camí es converteix en tirany, que bastant marcat, baixa per marjades, amb una paret de pedra seca a  l’esquerra, a la qual el tirany s’hi apropa i torna allunyar-se. En 6 minuts, el tirany semble dividir-se en dos. Agafarem el de la dreta, que baixa al costat de la Font de sa Coma i el dipòsit regulador.

Ara agafarem el camí ample al costat del dipòsit i baixarem fins un petit safareig, que veurem una mica més avall. Per camí enmarcat de paret a cada costat, arribarem als sestadors i torre d’electricitat, que hi ha just al costat del camí de Sa Coma, per on hem passat a l’ana-

da. Sols resta seguir el camí cap a la dreta, passar per davant les cases de Sa Coma, i tornar a

la carretera asfalatada, per pujar fins el carrer d’Austria, on hem deixat els cotxes.