Morro de Cúber, pel pas de sa Romana I el pas de na Perota

ACCÉS.-A l’entrada de l’ambassament de Cúber, Km 33,900 de la

carretera Ma-10 de Sóller a Pollença.

HORARI.-Unes 4 hores.

DIFICULTAT.-Es recorregut pel Morro es fa damunt blocs de

roca, amb pujades i baixades. Terreny asprívol.

Iniciarem el nostre itinerari al portell del camí de l’embassament de Cúber, per camí asfaltat, que coincideix amb el camí de Lluc a Sóller. A 15 minuts de la barrera, arribarem a la presa, on voltarem a l’esquerra, just abans d’un vo-

lum cúbic, pel camí d’Almadrà a Orient, en baixada i sense asfalt.

Desprès d’uns pocs revolts, on el camí comença a pujar, i abans d’arribar al Pas de sa Foradada, avui desaparegut, destruit a principis dels 60 amb la construcció de la canonada, ens fixarem en dues fites a la dreta del camí, damunt dues roques seguides. Si aixecam la vista cap el coster de l’esquerra, veurem una fita al costat d’un arbre, i una heura que adorna com un domás verd, l’aspadat.(7 minuts)

Pujarem per l’empinat coster, en direcció a l’heura, per restes d’una caminoi poc elaborat, on encara podrem veure pedres col-locades a mode de graons, per facilitar la pujada

La pujada és curta, però dura i rosta. Als 7 minuts, i abans d’arriba vora l’heura, hem de localitzar una paret de pedra seca a mà dreta, de no més de quatre metres. Superarem la paret i seguirem en suau descens al costat dels espadats de l’esquerra, per damunt blocs de roca, per just abans de precipitar-nos en el distant torrent, girar a l’esquerra, per superar un parell de graons, on trobarem fites i petites fletxes vermelles, que ens ajudaràn a pujar al costat d’un nas rocós.( 7 minuts).

Just darrera el nas, trobarem l’objecte que dona nom al pas , un ferro clavat a la roca, ro-vellat, en un replà en el que convé no badar gens, car el perill de precipitar-se es evident. Som al Pas de sa Romana, situat damunt sa Foradada i que permet l’accés a la Coma dets Ases. El seu nom fa referència a una coa de romana clavada a la paret per impedir el pas al bestiar.

Ara, sense camí ni referències clares, anirem vorejant el morro de Cúber, ajudats per unes poques fites. La nostra intenció és no pujar massa, sino mantenir més o menys la altura, superant els entrebancs i desnivells que anirem trobant. La progressió es lenta, degut al tipus de terreny, plaques de roca on haurem de possar-hi les mans en moltes ocasions.

Desprès de superar dues amples canals. Pujarem per un coster, per enfilar-nos damunt la carena, per on proseguirem la caminada. Situats damunt la carena, les vistes son de pel-licula.

Aixi, en 60 minuts de dura travessa, arribarem al costat d’un collet, on trobarem una paret de pedra seca, que barra el pas, i per on és factible baixar a l’embassament, pel Cingle de na Perota. Som al Pas de Na Perota, situat dins la possessió de Cúber, entre el Portellet i el Pas de sa Romana, i al igual que ells, dóna accés a la Coma dets Ases.

Seguirem per la carena, per pujar al cim del Morro de Cúber, situat a la nostra dreta, i de 955 metres d’altitud, on trobarem una fita que corona el cim. (7 minuts). Des de aquí po-

drem contemplar els dos embassaments.

A sa baixada, haurem de dixar la carena a l’esquerra i baixar una micona per la dreta. Ara ja veurem la paret que tanca el coll dets Ases, situada als nostres peus. Seguirem en suau descens, fins a situar-nos al costat de la paret (9 minuts). En 4 minuts més, arribarem al Portellet. Travessant-lo i seguint les estaques de fusta, podríem baixar a la Font des Noguer

en 15 minuts..

Noltros baixarem pel camí de la Coma dets Ases, en tendència cap a la dreta, que desprès gira en direcció al cim de s’Alcadena, que veurem just davant. Als 10 minuts, deixarem a la dreta, les restes d’una avioneta, als 8 minuts travessarem un collet, i als 11 minuts arribarem a un forcat, al costat d’un esperonet. Els dos camins es junten, metres més avall.

Als 13 minuts, desprès d’un tram de camí que ha estat restaurat i netejat de vegetació, veurem, una mica  allunyat del camí, a la dreta, una barraca, i una fita al mateix costat, on deixarem el definit camí, i ens amollarem enmig de roques i cárritx, cap una petita torrentera, guiats per les fites.

Passat el torrent, el camí volta a l’esquerra i baixa per restes d’un vell camí empedrat i bastit damunt marge de sosteniment, però molt esbaldregat, que arriba al torrent. (17 minuts)

Travessarem el torrent per un pas empedrat, i a l’altra costat, veurem el marge del camí, per on seguirem, i que al poc es perd, degut a les esllavisades i derrocaments de la construcció de la canalota.

Pujarem en fort pendent per una rosseguera, i sortirem als 20 minuts, just al costat del formigó que cobreix la canal d’aigua. Hi ha una fletxa groga i una inscripció al formigó: “Les arrels no neixen del ciment”.

Seguirem per la dreta, voretjant la canal, i aixi arribarem al torrent, que travessarem i pujarem a l’altra costat, pel Camí de sa Foradada, fins el collet, per un fort pendent de pedreny. Dalt, davallarem, passarem pel lloc on a l’anada ens hem desviat al pas de sa Romana, i continuarem pel camí fins la presa.Per asfalt, seguirem fins la barrera, on tindrem els cot-