NA BURGUESA – NA BAIANA PEL BARRANC DES SEC

INICI.-Al cementeri de Génova.

HORARI.- Unes 3 hores i 35 minuts efectius.

DIFICULTAT.- Encertar el camí, degut a les moltes

bifurcacions que trobarem al llarg del mateix.

Anirem de Génova cap a San Agustí, i abans de la cruïlla amb l’autovía, voltarem a la dreta, passarem per davant el cementeri i seguirem per l’asfalt fins passar el portell de dues finques. Aquí deixarem els cotxes aparcats a la vorera del camí, i començarem la caminada d’avui.

Seguirem per l’asfalt, deixant un reixat a l’esquerra i un “camino particular” a la dreta

En 2 minuts passarem per una barrera metál-lica i deixarem un tunel a l’esquerra. Deixarem el camí ample que segueix i ens enfilarem a la dreta per un camí de terra. Al costat d’un pi.

Tot d’una deixarem un camí que ve de l’esquerra i pujarem al mateix costat. En 4 minuts trobarem paret de pedra seca i torre de electricitat a l’esquerra, on baixarem al camí de la dreta, que puja i volta cap a la dreta. Es un camí ample, on als 5 minuts deixarem de banda un tirany a la dreta i seguirem recte. Desprès d’un tram de pujada, deixarem a la dreta, ( 8 minuts), un caminet que baixa del costat del chalet que fou de na Sara Montiel. Ara pujarem al costat d’un pi i una barraca abaix. Si ens hi fixam, dalt i a la dreta veurem un marge de sosteniment d’un camí ¿A on?.

El nostre camí ara és una torrentera empinada i descarnada per l’efecte de l’aigüa, que més amunt es replana i s’estreny, envaïda per la vegetació. Als 22 minuts deixam el camí que fa una empinada pujada, i agafam un tirany a la dreta marcat amb un punt vermell, que ens deixarà dalt del camí que duiem.

Seguirem pel camí, i en 13 minuts deixarem un tirany a l’esquerra, fitat, que qulque día mirarem a on va. Als 4 minuts trobarem un bifurcació. Podrem agafar qualsevol dels dos camins, que poc després es junten. 16 minuts més de caminar, i trobarem una altra bifurcació, agafarem a la dreta al costat d’un pi tombat, o per l’esquerra, i sortirem tot d’una a un camí ample ( 2 minuts) que agafarem cap a la dreta.

Som al camí de Bendinat i uns metres abans de la barrera de fusta, veurem a l’esque- rra, un tirany que puja al puig, i que deixarem de banda. Passada la barrera, als 8 minuts, dei-xarem un camí de baixada a l’esquerra, continuarem per la dreta i ens situarem al Coll des Pastors, una cruïlla de camins.

Al coll, ens fixarem amb un cartell metál-lic, que trobarem a la dreta. Deixarem de banda el primer camí a l’esquerra del cartell, i agafarem el segon, que també és un camí ampla, que uns metres més envant és troba obstruit per un pi tombat que superarem. A uns 80 metres localitzarem un aljub a l’esquerra (una placa de formigó). Al seu costat, veurem dos camins: el de l’esquerra, més ample, ens duría a la Serra Mitgera. Noltros agafarem el corriol de la dreta, meyns evident. Aquí podriem visitar la Cova des Pastors, situada a la dreta dins la vegetació.

Tornats al caminet, anirem baixant per la Coma Fosca, envaït de vegetació i d’humitat, per arribar en 3 minuts a la vora de s’Avenc des Pastors, a la dreta, i tancat amb un reixat.

Continuarem la davallada per dins aquest comellar ombrívol, fins la Cova d’en Domingo, situada a l’esquerra del camí i a 10 minuts de s’Avenc.

El camí baixa per dins la torrentera, amb pedres col-locades a cada costat del mateix, en molts de trams . En 15 minuts deixarem a l’esquerra, un comellar que baixa de la Serra Mitgera, (Sa Coma des Sec) i es junta amb el nostre. Ens trobam dins la Coma del Mal Pas . I en 5 minuts més, trobarem a la dreta i una mica més amunt del camí, l’arc de la Cova des Mal Pas (Secrets de tramuntana), on val la pena de pujar-hi.

Tornats al camí, continuarem la rosta davallada, i aixi en 12 minuts sortirem a un camí transversal, on a la dreta, puja al camí des Carag, i on noltros seguirem per l’esquerra. Troba-

rem mig forn de calç a la dreta (8 minuts) i en 2 minuts més, el camí s’aixampla i está més net, on ja trobarem restes del reixat que tancava les instalacions militars de Na Baiana. A l’esque-

rra del reixat, dins la vegetació, podriem pujar a la Serra Mitgera.

En 3 minuts, ja dins terrenys de Na Baiana, deixarem caseta de ca a la dreta i garita de vigilancia a l’esquerra. Després de visitar les dependencies, que tenem poc a veure, sortirem pel camí ample, que deixa a la dreta uns edificis peculiars, ara convertits en soll dels animals.

Just davant l’entrada de la casa de l’esquerra, amb persianes verdes, hi ha una pujada al costat del reixat, per accedir sense camí i amb fort pendent, a la Cova dels Coloms.

Continuarem la davallada per l’ample camñi, i en uns 20 minuts ens trobarem a la carretera de Génova, al costat dels restaurants de l’entrada al poble. Ara sols resta trave-

ssar tot el poble, per anar fins el cementeri on hem deixat els cotxes.