Na Mariota – pas du Porc- torrent Fondo

INICI.-Carretera Pollença-Lluc Ma-10, Km 5,300

HORARI.- 8 hores i 10 minuts. 18,600 Kms.

DIFICULTAT.-Problemes d’orientació, molt desnivell acumulat, i

durísima baixada pel Pas du Porc.

Al km 5,300 s’inicia el camí Vell de Lluc, amb estaca indicadora, que agafarem en direcció a Pollença, i que discorre entre la carretera i el torrent de la Vall d’en Marc. El nostre camí, als 15 minuts, baixa al torrent i torna a pujar, travessarem un camí i baixarem un botador, i als 6 minuts, sortirem davant les cases de C’an Serra, i anirem per asfalt, uns metres, fins arribar al camí de Llinars, senyalitzat.

Pujarem pel camí asfaltat, en lleuger pendent al inici, que s’incrementa desprès de superar un pas canadenc. Als 5 minuts passarem per davant C’an Tixado de Llinàs, 2 minuts més i deixarem també a la dreta, C’an Solivellas, i desprès passarem per C’an Roqueta i C’an Ventet. I tot d’una, als 15 minuts de l’inici del camí, veurem uns graons a l’esquerra del camí, per on continuarem la pujada, i aixi als 2 minuts trobarem una paret de partió i un portell amb barrera metál-lica, per on passarem, obviant el cartell de “Propiedad privada”.

Continuarem pel camí, amb el torrent a la dreta i en 2 minuts arribarem a la font de Llinars. Aquí deixarem el camí, que continua cap a les Rotes d’en Sales, i situats d’esquena a la font, pujarem, sense fites ni rastres de camí, pel coster que tindrem enfront, amb fort pen- dent i terreny incòmode. Durem sempre el torrent a la dreta i deixarem a l’esquerra un petit cim rocós. Pujarem durant 10/11 minuts fins trobar una zona més plana, de roques i cárritx, amb dos pins solitaris més amunt, cap on anirem, per passar enmig dels dos. Continuarem la pujada, i en 16/17 minuts arribarem a un petit cim amb una fita, que superarem i continuarem per aquest terreny ple de carritxeres, en direcció noroest cap a les Penyes Vermelles.

Als 8 minuts arribarem a un collet, on vorejarem per la dreta les Penyes Vermelles i en la mateixa direcció, i amb pendents forts i més suaus, i posteriorment amb una baixada, ens deixarà al Coll de Tirapau. No cal dir, que seguirem amb tot moment les fites (no moltes), que anirem trobant al llarg de tot el recorregut.

Del coll, en lleuguera pujada, arribarem en 5/6 minuts al costat des Paraigo. Ara en diago nal dreta anirem fins la font de les Creus, situada a sa falda sud des Puig Gros de Ternelles, un poc abans d’una única alzina verda i solitari ( 9/10 minuts des Paraigo). Seguirem en direcció nord, guiats per les fites, deixant de banda les fites de l’esquerra que pujen al puig Gros. Caminarem per damunt blocs de roques, amb forta pujada, fins arribar al llit de una torrentera, (10/12 minuts), on baixarem, per tornar a pujar a l’altra costat del torrent, ara en fort pendent, i en direcció nord i norest, seguint les fites, per superar la cresta, per una canal estreta que trobarem a l’est de la carena rocosa.

Baixarem per aquesta canal, i en 3 minuts arribarem a un coll, amb una gran roca al bell- mig, arredonida i plana a la part superior, i amb una canal estreta a cada costat. Estam al Pas du Porc, per on baixarem al Torrent Fondo.

Aquí començarem una forta baixada, per torrenteres, rossegueres i desgrimpades, fins

arribar al camí que puja al Coll de Pollença. No hi ha fites en tota la baixada, ni falta que fan.

Anirem per la dreta i per l’esquerra, cercant sempre la millor opció, i procurant tenir molta cura de la caiguda de roques. Haurem de posar-hi les mans en alguns gorgs del torrent. Aixi en més o menys 63 minuts arribarem al camí, que enllaça la Punta de la Sal amb la Torre d’Ariant, passant pel Coll de Pollença.

Agafarem el camí ample cap a l’esquerra, en pujada i en llargues llaçades, i en 25 minuts , superarem una portell amb barrera. Som al Coll de Pollença. Ara seguirem per camí planer, que deixarem als 3/4 minuts, per l’esquerra, per anar per un altre camí, que arriba a un portell amb barrera, als 15 minuts. Baixarem lleugerament fins arribar a un reixat, a la dreta. Als 3 minuts passarem al costat d’un plater, als 5 minuts per una alzina milenaria, i als 2 minuts per un dipòsit d’obra rectangular. Passarem per dos portells amb barreras metàl-liques, pujarem un marge, i anirem al costat de la paret de pedra seca, passant per un portellet, on caldrà acotar-nos, per arribar en 3 minuts al costat de la font de la Mare de Deu.

Des de la font, continuarem la pujada cap a les cases de la Torre d’Ariant, al costat de la paret, i per un senderó escalonat a trams, que discorre per carritxeres esponeroses, que dificulten la passa. En 5 minuts arribarem al costat d’una paret amb un portell, que en deixarà al costat de la torre.

Passarem entre la torre i uns sestadors a l’esquerra, per situar-nos damunt el camí asfaltat, que agafarem en pujada cap a l’esquerra. Als 3 minuts passarem per un portell amb pas canadenc. Continuarem la pujada i en 6 minuts ens trobarem damunt el coll d’Ariant.

A partir d’aquest punt, anirem sempre en baixada, fent numeroses voltes durant 50 minuts, i al final, ja planers i enmig de camps de conreu, arribarem en 4 minuts a la barrera situada a la carretera. Si tenim sort, la trobarem oberta, i si no, caldrà botar-la, i acabar aquesta dura caminada.