PUIG DE LES CREUS I S’ERMITA PEL PAS DE S’HERBA TENDRA.

INICI.-A la carretera de Caimari a Lluc Ma-2130, on a la

sortida del poble deixarem els cotxes.

HORARI.- Unes 3 hores i mitja

DIFICULTAT.- Fort pendent a la pujada al pas. Ja al pas, cal

anar en compte.

Una vegada deixats els cotxes a l’aparcament que hi ha a la sortida del poble, a la dreta, començarem a caminar des de el mateix poble de Caimari, per la carretera de Lluc, i aixi passarem pel punt quilométric 7 i just desprès deixarem un camí a l’esquerra amb un cartell “Sa Rota” (3 minuts) i 1 minut desprès agafarem el camí al mateix costat, amb una pintada blanca i taronjaa la paret. Es el Camí dels Horts.

Es un camí ample, de terra, sense asfalt a ,l’inici, que desprès de la primera corva passa per damunt un pontet i arribarem a una barrera metál-lica tancada sense pany i una caseta a la dreta. (4 minuts des de l’inici del camí). Travessarem el portell i seguirem la pujada pel camí, ara asfaltat, deixam més amunt unes balmes a l’esquerra, on es practica escalada.

Als 9 minuts passarem una segona barrera, i ara anirem pendents de veure, a l’esquerra, unes fites, que s’enfilen per una rosseguera ( 1 minut). Aquí deixarem el camí que segueix cap a les cases dels Horts i començarem una forta i dura pujada per la rosseguera, on s’hi ens hi fixam, trobarem restes de marge de camí, esbaldregat i tapat pel pedreny.

Al inici pujarem per la rosseguera, en tendència cap a l’esquerra, sense vegetació i guiats per les fites. Més amunt la cosa es complica, ja que hi ha menys fites i apareix la vegetació que trava la passa. Haurem de anar pujant per on savulla, fins els peus dels penyasegats, deixant a dreta i esquerra unes penyes rogenques. El pas está situat al bell mig .

La progresió és lenta, degut a la vegetació i el pendent, però tira a tira arribarem als peus de les roques, on si hem seguit el traçat adequat, trobarem una vella corda fermada a un arbre (27 minuts del inici de la pujada). Aquí ferem una curta grimpada per dins una petita canal, on haurem d’emprar les mans. Superada aquesta, anirem cap a l’esquerra, i trobarem un petit marge de pedra seca, als peus del pas.

Es un passet estret i curt, en pendent cap a l’esquerra, on s’hi ha col-locat unes pedres per ajudar a superar un entrebanc, on hi ha una soca seca. Si no tenim vertigen, és més fácil superar-lo per l’esquerra de la soca, on hi ha bones presses per peus i mans.

Damunt el pas, trobarem una petita construcció de pedres, on hi havia un artilugi per baixar feixos de llenya. Seguirem pujant recte enmig de troncs caiguts, seguint les fites, on sembla haver-hi escalons poc elaborats, fins que trobarem un camí transversal de ferradura

(9 minuts), que seguirem cap a l’esquerra.

Aquest caminet, ben definit volta cap a la dreta i segueix planer a l’inici, fins una bifurcació (2 minuts). A l’esquerra baixarem a la tornada del puig de les Creus. Ara a nirem cap a la dreta, on el camí fent revolts puja per dins el bosc, ben fitat, i ja més amunt convertit en tirany, on caldrà seguir les fites, i memoritzar els punts entremaliats de l’ascensió, que en 20 minuts ens deixaràn a peus del puig de les Creus, al costat d’una paret de pedra seca i vell reixat. Aquí haurem de desviar-nos un poc a la dreta fins a trobar els punts febles d’un terreny que guanya verticalitat fins arribar, poc metres desprès, al cim. Ja en el cim trobarem les restes d’una creu de fusta, de l’any 1956 trencada per un llamp, i que estava situada damunt un munt de pedres.

Desprès d’uns minuts enlairats amb les vistes, baixarem pel mateix camí de pujada, fins la bifuració, on ara seguirem la baixada fins un collet, on el camí puja un turonet i arriba al coll d’en Sacos, on s’inicia un camí ample i que ha sigut netejat recentment. (7 minuts des de la bifurcació).

A l’esquerra del camí, trobarem una bassa doble, amb graons per baixar-hi. Veurem també, una filada de pedres, col-locada per afrofitar l’aigua d’escorrentía. Més a la dreta, veurem un tirany que s’enfila i passa al costat de dos colls de tords, amb una escala de fusta.

Al segon coll, tombarem a l’esquerra,sense camí, per anar al cim de s’Ermita. I si ens hi fixam, des del cim, veurem en direcció al coll per on hem passat, una pedra rectangular itraballada, amb unes inscripcions. Des de la pedra baixarem de nou al camí ample.

Ara continuarem la baixada, i als 7 minuts deixarem un coll de tords, al costat dret del camí. 3 minuts desprès, ara al’esquerra, deixarem dues pedres a mode de fites i un mirador natural del poble de Caimari. I 7 minuts més tard, arribarem a una cruïlla, on agafarem cap a l’esquerra, per situar-nos al coll Matar en pocs minuts, on trobarem una zona recreativa i 4 camins, on noltros seguirem el que surt a l’esquerra de la nostra arribada.

Per un camí amb forta baixada i relliscós, en 15 minuts arribarem a la zona des Fornassos, amb una àrea recreativa molt ben equipada. Sortirem de la mateixa pel costat de la caseta i els contenidors de fems, per una barrera metál-lica que surt a una placeta, ja dins el carrer dels Fornassos, amb bones vistes sobre el poble.

Baixarem i ens desviarem a l’esquerra quan trobarem el torrent, seguint el carrer al costat del seu llaç, fins que arribarem a la bifurcació del carrer, amb una peret de pedra seca al mig del dos, on tombarem pel carrer de la dreta, per sortir a la carretera de Lluc, on voltarem a l’esquerra i trobarem l’aparcament amb els cotxes.