Puig des Castellot, Pel portell des Vent I el coll Fossar

INICI.- Al llogaret de Binibona

HORARI.- Unes 4 hores i 25 minuts.

DIFICULTAT.- Dificil seguiment de la baixada al coll Fossar.

Al bell de llogaret de Binibona, entre l’hotel Can Furiós i Can Beneït, arrenca el camí de sa Coma, asfaltat. El qual també du fins a l’agroturisme des Albellons. Dins el camí asfaltat trobarem lloc per

aparcar els cotxes, als voltants del portell del agroturisme.

Uns metres passat el portell, per camí sense asfalt,, haurem d’estar atents a la dreta, on trobarem una baixada fitada, al torrent de Comafreda.

Travessarem el torrent, i a l’altra banda trobarem un caminoi amb una barrera tombada, feta d’un somier. La passarem i travessarem el jaç del torrent des Picarols. Un cop a l’altra banda, continuarem en tendència cap a l’esquerra i sortirem a una pista forestal, on deixarem de banda la dreta i anirem cap a l’esquerra.

Caminarem en suau ascens, i al cap d’uns 5 minuts, i haver superar una olla de calç, arri-

barem a un important forcat, on continuarem pel camí de l’esquerra, en baixada. Més envant, el camí es sitúa de nou vora el torrent, i torna a pujar suaument, sense decantar-se gaire del torrent.

Als 10 minuts deixarem el camí, al costat d’una gran alzina amb un cartell de “Batidas de caza mayor”, i agafarem a la dreta, per un tirany amb fites, que es una drecera del camí.

Aquest tirany, un xaragalló molt marcat, surt de nou al camí ample, ( 5 minuts) uns metres abans d’una esplanada, on s’inicia una constant i penosa costa, anomenada la Coma Llarga, que noltros no pujarem, ja que agafarem un tiranyó fitat a la nostra esquerra.

Aquest camí de ferradura, bastit damunt marge de sosteniment, i en trams empedrats i esglaonats, puja durant 21 minuts, fent revolts estrets. Passa vora un rotlle de sitja, en l’indret anomenat Es Puçar. Més amunt, franquejarem un pas en forma de gorja rocosa i voltarem un revolt a la dreta. Just desprès deixarem a la dreta, un tirany que puja per la coma de ses Vaques.

Desprès de superar un portellet sense barrera, el camí es replana i comença a davallar. 5 minuts desprès superarem un segon portellet també sense barrera i altres 5 minuts i arribarem a un punton el camí es bifurca. A la dreta puja cap a Alcanella, i a l’esquerra, baixa cap a Ses Figueroles, per un portell amb reixa.

Seguirem el tirany ben marcat, que puja suaument, passa per un portell i pel costat esquerra del torrent, i arriba a les cases (8 minuts).

Tornarem al tirany per on hem arribat a les cases i l’agafarem cap a la dreta, passant vora una figuera i un garrover, per un portell amb barrera de fusta, situat a una `pareteta amb filferro. En 8 minuts superarem dos pins caiguts damunt el camí, i just desprès el camí presenta marge de sosteniment, passa al costat d’un penyal a l’esquerra i continua la pujada en ziga-zague.

En 12 minuts arribarem a un petit planiol, amb la Font de la Rota a l’esquerra, i 7 mi-

nuts desprès passarem un portell rústic que s’obre enmig d’una paret transversal, deixant a la dreta, un pi de set cimals.

El camí continua per dins el pinar, sense molt desnivell i arriba al coll de la Rota (7 m.)

Just desprès de passar al costat d’una fita grossa, a l’esquerra, trobarem dues fites petites al mateix costat, en un planiol de càrritx. Es el lloc on deixarem el camí, i ens endinsarem per aquest tirany.

Per continuar l’itinerari, pujarem cap els espadats del cim, procurant no introduir-nos dins el bosc de pins. La millor opció es seguir el tall de la carena que surt des del coll, procurant no perddre de vista les fites, que ens guiaràn per dins aquest caos de càrritx i roques.

Aixi arribarem al peus del espadats, i continuarem per un tirany cap a l’esquerra per rodejar-los, fins a trobar una canal amb un pi enmig, per on farem la grimpada final. Aquesta canal es troba en la cara del Castellot que mira a la badia de Pollença. Dalt la canal, tombarem cap a la dreta, seguint les fites, i passarem per la dreta d’un pinot i una gran roca (9 m.).

Superada aquesta forta empitada, i desprès d’un curt tram, arribarem al cim, indicat amb una creu metàl-lica, un betlem ja mig desaparegut, i una fita grosa

Per davallar del cim, en direcció al Coll Fossar, ens possarem d’esquena a la creu, i seguirem la carena del Castellot, pel seu costat dret, procurant no perdre altitud, i aixi anirem trobant fites que ens guiaràn per dins aquest roquissam, durant uns 40 minuts, fins arribar a un collet que talla la carena. Som al Portell des Vent.

Aquí arriba un camí, bastit damunt marge de sosteniment, que baixa fins la Font de la Rota, mal de seguir al seu inici, i que noltros agafarem cap a l’esquerra , en direcció al Puig Mitjà i Binibona.

El nostre camí, molt envaït per la vegetació, passa per damunt una sitja als 9 minuts i sempre de baixada, on caldrà no perdre de vista les fites, ja que el seu seguiment no és gens fàcil, ens deixará al cap de 30 minuts dins una zona de marjades amb veilles oliveres. Passa-

rem un reixat, i baixarem un marge que separa el bosc del conreu, on tindrem cura d’un fil electrificat pels animals.

Dins el camp de conreu, baixarem cap el comellar a l’esquerra i tot d’una trobarem un camí, (7 minuts) que agafarem també cap a l’esquerra i que arriba al costat d’una font (5 minuts). De la font surt un tirany, no molt clar, que ens deixarà al costat d’una paret de pedra seca amb reixat, que botarem (4 minuts).

A l’altra costat trobarem tot d’una el torrent des Picarols, que seguirem uns metres cap al dreta, per sortir als 5 minuts per la dreta, a un camí ample. Continuarem per aquest camí, cap a la dreta i aixi passarem pel costat d’un forn de calç, i uns metres més envant, deixarem a l’esquerra, les fites de la dreçera que hem emprat a l’anada.

Seguirem pel camí, i en 5 minuts deixarem un assut a la dreta, poc desprès, una desviació que baixa al torrent, i als 8 minuts obviarem una desviació a l’esquerra. En arribar a l’alzina amb el cartell de “Batidas…”” voltarem a la dreta i en 3 minuts estarem damunt el camí de la Coma, on hem deixat els cotxes aparcats.