SERRA D’AMÓS, PEL PAS DE CAÇADORS I PAS DE SA GENEBRISSA

INICI.- A l’aparcament del refugi de Tossals Verds, en el Clot

D’almadrà.

HORARI.- Unes 4 hores i 20 minuts

DIFICULTAT.- Localització del pas de sa Genebrissa.

Iniciarem el recorregut pel camí des refugi, i aixi, creuarem el jaç del torrent, passarem pel costat d’un bloc cúbic, per sobre d’un pont i per un portell amb barrera metál-lica, on entrarem per l’esquerra. (25 minuts)

Ara deixarem el camí que puja cap el refugi, i agafarem un camí a l’esquerra, al costat d’un petit bloc d’obra, que passa per un pont de fusta i una barrera. Desprès de la barrera, deixarem el camí de l’esquerra cap a Alaró i agafarem el de la dreta en lleugera pujada. Si ens hi fixam, a la dreta del camí, trobarem un bloc d’obra i poc desprès una fita. Podrem continuar pel camí que fa molts revolts, o seguir les indicacions de la fita, que ens deixarà baix del primer túnel de la canalota. (ës un camí amb escopidors, que volta a la dreta, puja per marjades i trobarem la canalota de ciment i pujarem pel seu costat fins un bloc de formigó (9 minuts) i arribarem baix la boca del primer túnel (6 minuts).

No passarem per dins el túnel, sino que seguirem el traçat de la canaleta, que continúa per la dreta, per un inversemblant lloc, que ens permetrà gaudir d’unes magnífiques panoràmi-ques. Seguirem la canaleta, i enfront, baix del Caire, podrem observar el Pas des Boc, al costat d’un coll de gran anomenada.

Als 5 minuts deixarem a l’esquerra, la sortida del primer túnel. En el tram enmig del primer i segon túnel, si eixecam la vista per coster, podrem veure una corda possada com a passamans. Aquí deixarem la canaleta i ens enfilarem cap a la corda. Si ho trobam massa empinat, podrem passar el segon túnel i pujar just desprès, on trobarem dues fites, que ens faràn pujar en diagonal esquerra, cap a la corda.

Desprès de la primera corda, que no fa gens de falta, trobarem un cinglet estret, inclinat, amb una altra corda col-locada, que ens permetrà superar-lo per uns escalons picats a la roca. És el Pas de Caçadors, antic pas de contrabandistes, que venien de Turitxant. En 7 minuts serem d’alt i continuarem pujant en diagonal esquerra (10 minuts) fins arribar als colls de tords, el primer d’ells anomenat “New York”, bastit amb xarxes de plástic verd. En 3 minuts arribarem al segon coll “S’Aumagre” i en 5 minuts més ens situarem al costat del tercer coll “Des Pastor” i la caseta de caçadors, bastida amb uralita verda de plástic (Duim 1 hora i 10 minuts de caminada)

Continuarem la pujada, enmig de la caseta i el coll de tords, i en 4 minuts arribarem al costat d’una barraca de pedra sense teulada, que deixarem a l’esquerra. Tot d’una trobarem un camí que puja de la dreta, senyalitzat amb petites fletxes vermelles, per on ens ficarem, i agafarem el camí que va pujant pel coster, deixant de banda un altre camí de baixada, que ens duría de nou a la canalota.

El nostro caminet està ben marcat i és bo de seguir, i arriba fins un altra coll de tords “Sa Barrereta” (22 minuts). Continuarem pel camí ue 3 minuts desprès passa per damunt un marge, i 10 mints desprès s’enfila fent ziga zagues i trobarem a l’esquerra una balma, amb una petita paret de pedra seca enfront de l’entrada.

El camí no està tan clar, peró amb una mica d’intuició el seguirem, i al 5 minuts deixarem una sitja a la dreta i en 10 minuts arribarem a un coll amb una paret mitjera, per on seguirem. A l’altra costat trobarem un alt reixat, d’un tancat per cabres. Seguirem aquest reixat cap a l’esquerra fins el cantó del mateix, on voltarem per continuar per un ample camí que va vorejant el reixat, que tindrem a la dreta. En 2 minuts passarem per una cadena de ferro amb dos pilons metál-lics i just desprès trobarem a l’esquerra, la “Caseta de ses Llaunes”, ara feta d’obra, però que abans tenía el sótil de llauna.. Al seu costat veurem un forn de pa i sitja.

Aquí deixarem el camí ample per on veníen, i agafarem un altre caminet, no tan clar, al costat del forn de pa. En 7 minuts deixarem a la dreta, la caseta d’en Baltasar i pujarem a l’esquerra fins el coll de tords de sa Genebrissa, que travessarem, i començarem una davallada lleugera fins una paret de pedra seca, que superarem per la dreta de la mateixa (8 minuts)

Baix la paret, iniciarem una baixada sense camí, enmig dún caos de roques i troncs tombats, que en 15 minuts, en deixaràn damunt un caminet i un pas empedrat en ziga zague, per superar el desnivell. Som al Pas de sa Genebrissa. (Un camí empedrat, absolutament deliciós, que comunica les possessions de Solleric i Comasema). El caminet continúa la baixada, ara marcat amb petites fletxes vermelles ja antigues, fins una sitja (6 minuts) on s’ajunta amb un altre camí, que ve de la dreta, i que noltros seguirem cap a l ‘esquerra.

Aquest camí, ben fitat, fa pujades. baixades i voltes durant 21 minuts, fins que arriba al costat d’un forn de pa i una paret de pedra seca. Superarem la paret i continuarem pel camí 7 minuts més, on al costat d’una caseta d’obra i una bassa al seu costat, deixarem la direcció que duiem i agafarem un camí al costat de la bassa.

Aquí s’inicia un camí de ferradura, bó de seguir, per on baixarem fent nombrossos revolts, fins arribar en 17 minuts al costat d’una paret de pedra seca, que tindrem a l’esquerra del caminet.

Continuarem per la dreta, seguint el camí, que passa per damunt una sitja i per baix d’una altra, on torna inicia la davallada. En 8 minuts arribarem a un cul de sac, amb una altra sitja a la dreta, i amb inscripcions a les roques. Baixarem a l’esquerra, per un camí ample, que passa al costat de dos diposits d’aigua i arriba a una casa moderna i restaurada, folrada de pedra. Passarem per davant la façana de la caseta i agafarem el camí de baixada, deixant de banda un altra camí que puja , a la dreta. Continuarem per aquest ample camí amb escopidors, que deixa un forn de calç a la dreta.

Seguirem baixant pel camí, fins enllaçar amb el GR-221, marcat amb estaques de fusta, que ja no deixarem fins arribar de nou a la barrera metál-lica i el pont de fusta, per on hem passat a l’anada.

Ara continuarem la baixada per asfalt fins l’aparcament.