SERRA DE GALDENT I EL QUANAT DE SON REUS (BENIHIMARA)

INICI.-A la finca Son Roig, dins el terme d’Algaida, carretera

Algaida-Llucmajor

HORARI.- Unes 3 hores i 40 minuts. – 8,600 Km.

DIFICULTAT.- Cap remarcable. Tan sols el tránsit per dins el

quanat, degut al fang.

Sortirem d’Algaida per la carretera de Llucmajor, “Ruta Ciclo Turística de Algaida”, camí de Son Miquel Joan . Desprès d’uns kilometres i quam fa una volta a la dreta, amb un camí asfaltat a l’esquerra i una senyal de stop, deixarem la carretera i agafarem aquest camí, que ens durà fins la finca Son Roig, propietat de n’Andreu Oliver “Mayoral”. Deixarem els cotxes al costat del camí i començarem la caminada, deixant les cases a la dreta.

Als 2 minuts trobarem un forcat, on seguirem per la dreta, i 4 minuts desprès passarem per davant el portell des “Racó de s’Heretat” que deixarem a la dreta..Ens fixarem en 2 minuts, amb un tirany a la dreta, una fita i una pintada vermella, per on deixarem el camí ample i seguirem aquest tiranyet. Pel camí ampla que ara deixam, tornarem al finalitzar la passejada.

Per aquest tirany que sempre puja, trobarem dues fletxetes vermelles al terra, i als 7 minuts deixarem una altre tirany a l’esquerra, per pujar directament al puig d’en Claret, que deixarem de banda. Continuarem per la dreta., i ja deixarem aquest caminet, que s’empina els darrers metres, fins arribar al cim del Puig de Galdent, en 24 minuts. Les vistes aquí dalt, en 3D i cinemascope, abasten 360 graus.

Sortirem del cim en direcció al veinat puig d’en Claret, per un tirany molt fresat i amb fites i marques de pintura verda, que discorre per la carena enmig dels dos cims. Als 10 minuts trobarem un forcat: els dos camins es junten metres desprès. Desprès d’una pujadeta de 7 minuts, ens situarem a s¡encletxa anomenada Sa Sopegada des Gegant. Passarem per enmig i el tirany continuarà per dins pinar, molt clar, i amb fites i marques de pintura verda.

En 10 minuts trobarem un forcat. El camí de l’esquerra ens tornaria a Galdent. Seguirem per la dreta i als 2 minuts els dos camins trobats, arriben al mateix lloc. I ara anirem passant fins a 6 parets de pedra seca, totes baixes, per arribar en 6 minuts al coll abans del cim de ses Bruixes.. Per pujar al cim, anirem cap a la dreta, per damunt grans blocs de pedra, on haurem de pujar i baixar, fins el final, on trobarem un betlem de fang dins la roca.

Tornarem al coll, i seguirem unes passes més pel camí per on hem vengut, fins que trobarem unes fites que van cap a la dreta (3 minuts), on deixarem el camí i començarem la davallada per aquest nou tirany, també molt clar i fitat, que en 6 minuts ens deixarà al costat d’una paret de pedra seca. El tirany, ara convertit en camí bastit damunt maerge, baixa per l’esquerra de la paret, i en 5 minuts arribarem a un portell sense barrera, per on seguirem, i aixi en 2 minuts ens situarem damunt un camí transversal, que agafarem cap a la dreta.

En 4 minuts arribarem a un camí de carro, que també seguirem cap a la dreta , per passar enmig d’unes instal-lacions ramaderes i arribar en 2 minuts a un camí que ve de la dreta, on noltros voltarem a l’esquerra. Estam damunt el Camí Vell de Llucmajor.

Per aquest camí, deixarem Can Matas a la dreta i trobarem una barrera metál-lica tancada sense pany amb un cartell: Camí vell…Accés nº 6” Per aquest antic camí públic, aviat trobarem a la dreta del mateix, un dels pous d’aireació del quanat de Son Reus (4 minuts). Només 1 minut i trobarem un segon pou també a la dreta del camí. Aquí tindrem dues opcions: Deixar el camí i ficarnos dins el camps de conreu, per enmig de dos ullastres, i seguir un tirany a l’esquerra, cercant l’alineació dels pous que son ben visible enmig del camp, per arribar al Quanat. L’altra opció és seguir per el camí, fins a trobar una desviació clara a la dreta, que ens durà molt aprop del Quanat, que també trobarem seguint l’alineació dels pous.

Per un camí o l’altre en ¾ minuts arribarem al costat del pou i el Quanat, on hi ha una columna de marés i l’entrada al Quanat. Es posible baixar al pou i seguir-lo uns metres, si hem tingut la previsió de dur un frontal o llinterna i unes sabatilles de goma, ja que el quanat duu aigua i fang en quantitat industrial. Una tudadissa d’aigua sense aprofitar.

Desprès de la visita, seguirem el tub negre d’aigua, i voltarem a l’esquerra, per continuar pel camí antic i públic, que trobarem enmarcat de parets de pedra seca, i que seguirem fins el final, sense fer cas de les bifurcacions de camí que trobarem, per arribar a la carretera asfaltada just al davant de la desviació a Randa, al costat del Km 4. Sa canaleta de l’esquerra és la que ve dels rentadors de Randa.

Aquí tornarem enrere pel mateix camí públic, per fer de nou, tot el trajecte de l’anada

Passarem altra vegada per Can Matas, voltarem a la dreta al proper cantó,(pel camí de l’esquerra sortiriem al Km 2 de la carretera), passarem per les instal-lacions ramaderes, i deixarem un gran safareig a la dreta, i a l’esquerra, el camí per on hem baixat del puig de ses Bruixes.

En 3 minuts deixarem Can Rectoria a l’esquerra, el Refugio de Paco en 3 minuts més i Villa Margarita en 7 minuts, i just desprès Es Pinaret alñ mateix costat. Altres 3 minuts i trobarem a l’esquerra el tirany i la fita per on hem pujat a Galdent. En 7 minuts més ens situarem a una cruïlla, on agafarem cap a l’esquerra, per arribar en 1 minuts a les cases de Son Roig, on hem deixat els cotxes.