TORRE DES BOSC – PAS DE S’ARANYA – CAMI DE S’HORTET – COLL DE S’OBAGA

TORRE DES BOSC – PAS DE S’ARANYA –

CAMI DE S’HORTET – COLL DE S’OBAGA

INICI.- Carretera sa Calobra Ma-2141 km 9,800

HORARI.- Unes 4 hores i 45 minuts.

DIFICULTAT.-Terreny molt cobert de vegetació. Pas ben

equipat, on cal possar-hi tots els sentits.

Aparcarem els cotxes al costat dret de la carretera, al voltant del Km 9,650. Per dur asfalt i amb molta cura del transit rodat, caminarem 4 minuts per la carretera fins l’hectómetre 8, on la deixarem i baixarem a la dreta, per un camí empedrat i bastit damunt marge de sosteniment.

Es una branca del canmí vell que davallava de Lluc a Sa Calobra.

Des de la carretera podrem veure la punta del Morro de sa Vaca, que ens indica la direcció correcta que porterem. Davant del Morro veurem dues encletxes. Haurem de travessar la de l’esquerra.

El camí desapareix tot d’una, tapat per la abundant vegetació, i que fa difícil el seu seguiment. No hem de seguir el centre del comellar, sinó vorejar-lo per l’esquerra, prop dels cingles que mirem damunt l’aparcament de sa Calobra.

Anirem cercant les fites, normalment ben col-locades, però que caldrà cercar-les, i aixi, en lleguera baixada, arribarem en 14 minuts a una paret de pedra seca, on s’inicia una forta baixada cap el port de sa Calobra. Aquí cal desviar-se a la dreta, per un tirany poc definit, que en 8 minuts passa al costat d’una petita balma, i 2 minuts més tard, arriba a una barraca i sitja, on seguirem recte i en lleugera pujada.

Trobarem bocins del camí vell, suportat per un petit marge, on hi manca totalment l’empedrat. En 5 minuts passarem per una bretxa estreta, on veurem la torre per primera vegada. En arribar-hi gaudirem d’una vista privilegiada de sa Calobra.

A la dreta, baix del camí s’observa un vell aljub que recull l’aigua d’una canal i a peus de la talaia trobarem dos porxos dels torrers.

TORRE DES BOSC.-Fou bastida per Joanot Colom Cabrera, propietari de la veína possessió d’es Bosc,per defensar la platja de sa Calobra i la gola de Pareis, dels pirates. Estava enllestida l’any 1607. Es coneguda pels noms de Torre de la Penya Rocha, Torre Rotge del Torrent de Pareis, Torre de la Calobra i Torre del Bosc. Avui coneguda per dos darrers noms. Ara es troba en molt mal estat de conservació.

Per continuar l’itinerari sortirem de la torre en direcció al Turmás, on baixarem per un comellar farcit de roques i vegetació,, primer per la part esquerra, més abaix, travessarem el comellar, i continuarem per la part dreta. Per tant, durant 37 minuts, anirem baixant i pujant per roques, cárritx i passets estrets, sempre pendents de les fites, i del tiranyó trepitjat per on caminarem.

Poc abans d’arribar a l’inici del pas, passarem per un estret i curt cinglet, per arribar a un esperonet, on rere el mateix, ja veurem el cable de ferro del Pas de s’Aranya. Pujarem, no sense dificultat fins el cable, on convé asegurar-se amb un arnés, per fer una petita travessa horitzontal, d’uns 17 metres , fins arribar al final del cable, on baixa de forma vertical. Millor possar-hi una corda, ja que el cable de ferro patina dins les mans.

Acabat el pas, ens trobarem molt aprop del collet del Carrer Nou, situat uns metres baix de noltros. El Carrer Nou, unía la plaça de sa Calobra amb el Torrent de Pareis abans de fer els tunels. Encara trobarem el graons per on feien la davallada.

Passarem per dins una ¿canal, cova, pas acanalat?, que a la sortida en deixarà al camí des Carrer Nou, al costat d’una figuera. Aquí podrem veure, a l’esquerra els graons de pedra, que venem del collet, molt tapats de vegetació. Anirem baixant per dins aquesta estreta canal de parets vermelloses, per trams escalonats i molt esbaldregats, que ens deixaràn prop de la sortida del tunel, damunt el pas de vianants.

Ens ficarem dins el torrent, fins la Cova de sa Pols, a l’esquerra, on arribarem en 12 minuts. Al mateix costat s’inicia el tirany del Pas de S’Argamassa. Enfront, a l’altra costat, i més amunt podrem veure, un marge del Camí de s’Hortet. El camí deu el seu nom a un petit espai d’hort que es conreava dins el torrent, entre s’Olla i l’Estret de s’Hort. El pas esmentat, ben fitat, és una miranda privilegiada.

Seguint les indicacions d’una petita fita, pujarem fins el primer marge del camí, un pas paredat en sec, que puja per lComellar de sa Cova, descrivint les giragonses de Ses Voltetes

El nom d’aquesta coma prové de l’existència d’una gran cavitat situada al seu extrem alt, al peu dels cingles: la cova de sa Campana, considerada una de les més fondes del Països Catalans.

Seguirem un tirany fitat, amb restes de graons, que puja empinat pels costers de càrritx. A mitjan coster, deixarem a les parets rocoses de l’esquerra, la boca d’una avenc. Anirem pendents de les fites, si be el tirany es segueix més o manco facilment. Aixi, des del torrent, ens torbarem prop de 60 minuts fins arribar al Coll de s’Obaga (240 metres), coronat per un gran pi.

Ara començarem la davallada, on haurem de agafar les fites que baixan per l’esquerra., per damunt un camí bastit damunt un marge. Les fites de la dreta ens durien fins el collet tancat de paret i l’aparcament de la Calobra.

El camí discorre per entre abundats estepes, que dificulten el reconeixement del traçat, i on haurem de fer desviacions del mateix, degut a la espesa vegetació, que va impossible el seu seguiment. Procurarem no perdre altura, i anar sempre cap a l’esquerra, seguint les poques fites que trobarem, i que desprès de 42 minuts ens deixarà a la carretera, al costat del km 9,650, on tenim els cotxes.